ارسال به دوستان
کد خبر : 206528

چهار راه برای خلق ایده کسب و کار

خلق یک «ایده کسب و کار» جدید، لزوما به معنای خلق یکباره و ناگهانی مدل کسب و کار خلاقانه ای که تا به حال وجود نداشته نیست

چهار راه برای خلق ایده کسب و کار

 

 


خلق یک «ایده کسب و کار» جدید، لزوما به معنای خلق یکباره و ناگهانی مدل کسب و کار خلاقانه ای که تا به حال وجود نداشته نیست. کار شما با تقلید از مدل های کسب و کار موجود و سعی در نوآوری در آنها برای ایجاد مزیت رقابتی با رقبای دیگر بازار باید شروع شود. برای این کار بوم مدل کسب و کار ابزار قدرتمندی است که امکان ایده پردازی به ما در چهار کانون مهم یعنی منابع، ارزش، مشتری و منابع مالی می دهد.
داستان همه کارآفرینان معمولا از یک جمله آغاز می شود: «من ایده ای دارم». این جمله گرچه آغازی برای داستان صدها کارآفرینی موفق و هزاران کارآفرینی ناموفق بوده است ولی، خود پایان ساعت ها و روزها و هفته ها و گاه سال ها کلنجار رفتن و سعی و تلاش فرد است که معمولا سخنی از آن به میان نمی آید. 
چگونه می توان یک ایده کسب و کار جدید خلق کرد؟ 
این پرسشی است که شاید بتوان از جنبه های مختلف به آن پاسخ گفت و در این نوشتار ما «ایده آفرینی» را به عنوان یکی از مراحل سیستماتیک «کارآفرینی» و مبتنی بر مدل کسب و کار معرفی می نماییم.




 

یک «ایده جدید کسب و کار» از لحاظ معنایی رابطه تنگاتنگی با خلاقیت دارد و چون هنوز هیچ فیلسوفی تعریف استاندارد و فراگیری از خلاقیت ارائه نکرده است شاید نتوان تعریفی جامعی از یک «ایده جدید کسب و کار» و به تبع آن فرایند منتهی شده به آن یعنی فرایند «خلق ایده کسب و کار» ارائه نمود. ولی ما مهندسان برخلاف فیلسوفان تنها با تعاریف کاربردی مفاهیم راضی می شویم. پس شاید بتوان تعریف ساده ولی کاربردی از یک «ایده جدید کسب و کار»را اینگونه بیان نمود ، یک «ایده جدید کسب و کار» از لحاظ کاربردی رابطه تنگاتنگی با «نوآوری در بازطراحی یک مدل کسب و کار موجود» دارد. می دانم که این تعریف نه تنها مشکل را حل نکرد که ظاهرا کمی مشکل پیچیده تر هم شد. ولی اجازه بدهید تا براساس بوم مدل کسب و کار کمی بیشتر توضیح دهم.
یک باور نانوشته ولی عمومی و فراگیر وجود دارد که بسیار سخت گیرانه است. طبق این باور، «ایده جدید کسب و کار» یعنی ایجاد خلاقانه یک مدل کسب و کار کاملا جدید که تا به حال وجود نداشته است. یعنی طراحی خلاقانه تمام ارکان یک بوم مدل کسب و کار، به نحوی که تا به حال به ذهن کسی خطور نکرده است. اگر شما هم اینطور فکر می کنید و حتی فکر می کنید می توانید در دنیای کنونی مدلی از کسب و کار ایجاد کنید که تا به حال وجود نداشته است پس شما چاره ای ندارید جز اینکه یک نابغه باشید، در غیر این صورت شکست های بسیار سختی خواهید خورد. و اگر مطمئنید که یک نابغه اید توصیه می کنم وقت تان را با خواندن ادامه این نوشتار تلف نکنید.
در یک باور درست، یک «ایده جدید کسب و کار» یعنی نوآوری در بازطراحی یک یا چند رکن از ارکان مدل کسب و کار و تقلید بقیه ارکان از رقبا. و نوآوری یعنی طرحی برای ایجاد تمایز رقابتی. اگر بخواهم خلاصه تر بگویم یعنی شما باید بخشی از کار را به روشی انجام دهید که بقیه رقبای تان بلد نیستند و این تمایز باید به نحوی باشد که برای شما مزیت رقابتی ایجاد کند.
هنر شما در این نیست که وارد بازاری بدون رقیب شوید یعنی کسب و کاری ایجاد کنید که تا به حال به ذهن کسی خطور نکرده است. هنر کارآفرینی در این است که بتوانید با تغییری هرچند کوچک ولی خلاقانه در انجام یک کسب و کار موجود (یعنی همان مدل کسب و کار) مشتریان رقبای تان را نصیب خود کنید. از این روست که گفتم: «خلق ایده کسب و کار جدید» یعنی « نوآوری در بازطراحی یک مدل کسب و کار موجود». [در زبان انگلیسی به درستی از واژه generation برای ساخت مدل کسب و کار استفاده می شود و معنایی که از این کلمه به ذهن متبادر می شود یعنی ساخت پدیده ای جدید برمبنای ایجاد تغییرات و بهبودهایی در پدیده های موجود. 
در حالی که ترجمه کلمه generation در زبان فارسی به کلمه خلق این معنا را از بین برده و این گونه به نظر می آید که منظور از خلق، ایجاد یک پدیده جدید از هیچ و عدم است.]
بنابراین مدل کسب و کار، نقطه شروع خوبی برای فرایند «خلق ایده کسب و کار جدید» است. و از این رو، چه ابزاری بهتر از «بوم مدل کسب و کار» برای آغاز «ایده آفرینی».


بر اساس آنچه در کتاب «خلق مدل کسب و کار» پیشنهاد شده است، هر ۹ رکن سازنده بوم مدل کسب و کار می تواند نقطه آغازی برای خلق ایده جدید کسب و کار باشد. به هنگام «ایده آفرینی» این ۹ جزء سازنده را می توان به چهار کانون نوآوری اساسی تقسیم بندی کرد: 
منبع (شامل سه جزء شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی و منابع کلیدی)،
ارزش پیشنهادی،
مشتری (شامل سه جزء بخش مشتری، ارتباط با مشتری و کانال های توزیع) 
منابع مالی (شامل دو جزء هزینه ها و درآمدها).


 

توجه به نکات زیر قبل از توضیح هر یک از چهار کانون فوق ضروری است:
برای خلق یک ایده کسب و کار جدید می توانید از گام های زیر پیروی کنید:
۱. بر اساس منبع
نوآوری بر اساس منبع، ریشه در زیرساخت ها (شامل منابع و فعالیت های کلیدی) و شرکای کلیدی موجود دارد. در این استراتژی، ایده اصلی ایجاد فرصتی جدید و یا استفاده از فرصتی موجود برای بهبود کارآیی و بالا رفتن بهره وری در فرایندهای کسب و کار است. نوآوری در این کانون را می توان با روش های مختلفی ایجاد کرد:
این تاکتیک ها باعث بالا رفتن بهره وری شده و به تبع آن، برای شما مزیت رقابتی با رقبای تان ایجاد خواهد کرد.
برای مثال خدمات ابری آمازون در زمینه وب بر اساس زیرساخت پردازشی و سرورهای قدرتمندی که برای پشتیبانی خرده فروشی سایت آمازون در دسترس بودند، شکل گرفت. 
خدمات جدید آمازون، شامل ارائه ظرفیت های پردازشی سرور و فضای ذخیره سازی به شرکت های دیگر است.
۲. براساس ارزش پیشنهادی:
نوآوری بر مبنای پیشنهاد در برگیرنده خلق ارزش های پیشنهادی جدید است که سایر اجزای سازنده را تحت تاثیر قرار می دهد. این نوآوری می تواند به معنای ارائه یک ارزش جدید، متمایز و جهشی بوده و یا ممکن است ارائه ارزش های موجود بازار با لحاظ برخی ویژگی های متمایز باشد. نوآوری شما در ارزش های پیشنهادی ممکن است به یکی از اشکال زیر باشد:
مثال: هنگامی که شرکت سمکس (یک تولید کننده سیمان مکزیکی) متعهد شد که سیمان پالایش شده (خالص) را به جای عرف ۴۸ ساعته در ۴ ساعت تحویل دهد، ناگزیر شد تا مدل کسب و کار خود را متحول سازد. این نوآوری به سمکس کمک کرد تا از یک تولیدکننده محلی سیمان در مکزیک به دومین تولیدکننده بزرگ سیمان در دنیا تبدیل شود.
۳. براساس مشتری:
نوآوری های بر اساس مشتری، برپایه نیازهای مشتری، سهولت در دسترسی و افزایش راحتی شکل می گیرد. این کانون در برگیرنده سه جزء زیر می شود که بازطراحی مجدد هر یک از آنها با هدف ایجاد تمایز با رقبا، می تواند منجر به خلق یک ایده کسب و کار شود:
۴. براساس تامین مالی:
نوآوری هایی که پیشران آنها جریان های جدید درآمدی، سازوکارهای قیمت گذاری یا ساختارهای هزینه کاهش یافته است در این دسته قرار می گیرند. نوآوری در این کانون را می توان به دو بخش زیر تقسیم کرد:
مثال: وقتی شرکت زیراکس، مدل زیراکس ۹۱۴ (یکی از اولین دستگاه های کپی کننده کاغذهای معمولی) را در سال ۱۹۵۸ اختراع کرد، قیمتی بسیار بالاتر از سطح قیمت های بازار برای آن در نظر گرفت. اما زیراکس یک مدل کسب و کار جدید توسعه داد که در آن ماشین های کپی به قیمت ۹۵ دلار در ماه اجاره داده می شدند. این خدمت شامل ۲۰۰۰ صفحه کپی رایگان بود و اضافه بر این تعداد، قیمت هر برگ کپی ۵ سنت بود. این گونه بود که مشتریان ماشین های جدید را در اختیار گرفتند و شروع به کپی کردن هزاران صفحه کاغذ در ماه نمودند.
نوآوری های چندگانه
نوآوری هایی هستند که توسط چندین کانون ایجاد می شوند و تاثیر زیادی بر چندین جزء سازنده مدل کسب و کار دارند.
مثال:  هیلتی، تولیدکننده جهانی ابزارهای حرفه ای ساخت، مسیر خود را از فروش محصولات به اجاره مجموعه ابزارها به مشتریان تغییر داد. این یک تحول عظیم در ارزش پیشنهادی هیلتی بود. اما از سوی دیگر جریان های درآمدی این شرکت نیز از درآمدهای حاصل از فروش یکباره محصول به درآمدهای حاصل از خدمات مکرر تغییر یافت.
و اما در آخر:
یک «ایده کسب و کار» جدید، لزوما به معنای خلق یکباره و ناگهانی مدل کسب و کار خلاقانه ای که تا به حال وجود نداشته نیست. کار شما با تقلید از مدل های کسب و کار موجود و سعی در نوآوری در آنها برای ایجاد مزیت رقابتی با رقبای دیگر بازار باید شروع شود. برای این کار بوم مدل کسب و کار ابزار قدرتمندی است که امکان ایده پردازی به ما در چهار کانون مهم یعنی منابع، ارزش، مشتری و منابع مالی می دهد.
به کوشش : مهدی ناصری
سایت : https://damadam.ir


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :